13 מאי 2014

Natto

זיו ביקש לכתוב את ההקדמה לפוסט הזה:

"אוקטובר 2009, מיקי וזיו יושבו בסושיה נפלאה ב-Asakusa. הזמינו להנאתם סושי מהתפריט, המלצרית תיקשרה דווקא די יפה באנגלית ועזרה לנו לבחור מנות צמחוניות, עברו כמה דקות וסוף סוף הוגש מגש עליו מסודרים רולים של סושי, ניגירי סקסיים וקונוסים. מיקי וזיו, כהרגלם, התחילו לאכול מהפחות מגרה למגרה, לפי סדר עולה, משאירים לסוף את הקונוסים שנראו כל כך, כל כך טעימים.
הסושי היה מעולה, הניגירי היה מבריק, ואז הגיע תורם של הקונוסים שנשמרו בסוף. נאטו (Nattō). זה היה הדבר הכי, אבל הכי דוחה בעולם. סמרטוט ששטפו איתו רצפה? ואז סחטו ממנו את המים אבל לא עד הסוף? השאירו בתוך הדלי לחודש? אז כזה. הריח מגעיל, הטעים מבחיל. הדבר הכי מגעיל שאכלנו אי פעם."

ומכאן, גל:
חמש שנים אחר כך, אנחנו חוזרים ליפן, ולי בראש יושבת משימה שהבטחתי לעצמי לא לחזור לארץ מבלי לסמן עליה וי. לאכול לטעום נאטו.
נתחיל בעובדות, נאטו הם פולי סויה שעברו תהליך של התססה (בתכלס, ריקבון מבוקר), והם מזון שנוי במחלוקת גם בקרב היפנים עצמם. המרקם שמתקבל בסיום התהליך דומה לקורים של עכביש עם קילקול קיבה והריח מזכיר סמרטוט רצפה ישן או גז בישול שדלף. ובכל זאת, יפנים רבים משוגעים עליו ועם זה קשה להתווכח.
לעומת נתוני הפתיחה המפחידים, מיוחסים לנאטו ערכים בריאותיים יוצאי דופן, ומהמחקרים שמוכיחים את תרומתו לאיכות ואריכות החיים ביפן אי אפשר להתעלם.

אז אזרתי אומץ רב, וכמו שלמדתי לאהוב גבינות מסריחות ובירה (שעברו תהליך ריקבון והתססה בעצמם), הבנתי שהמחסום הוא רק פסיכולוגי, ומצאתי את עצמי ניצב מול הפולים המרשעים.


כל מה שקראתי והוזהרתי מפניו עמד בהבטחה. הריח היה כימי וקשה, המראה מפחיד, ויותר מהכל - הקורים, אוי הקורים. נשימה עם כוונה גדולה, כוס מים בהיכון, וטעמתי. היי, זה באמת נורא אבל לא עד כדי כך.

ביס שני, הפעם עם החרדל שצורף לערכה, והטעם הרבה פחות חמור.



אני יכול להשבע שערבוב באורז עשוי להפוך אותו לסביל לחלוטין, ואני חושב שיכולתי אפילו להתרגל לזה.

סקרנים?
מסתבר שאפשר להשיג נאטו איכותי בארץ בייצור מקומי, ויש להם גם קבוצה בפייסבוק.


ולמי שרוצה רק לראות ולא לגעת, מצאתי וידאו שמדגים את המרקם הבעייתי, קפצו ל0:30





5 תגובות:

  1. אותי יותר מעניין מי זו הבחורה המערבית הזו שמדברת יפנית מושלמת! הזוי!

    השבמחק
    תשובות
    1. זו מיקאלה, בלוגרית קנדית-יפנית (כלומר, נולדה בקנדה, וחיה כבר כמה שנים טובות ביפן)

      מחק
  2. היכולת שלך לטעום כל דבר כדי להתנסות מעוררת הערצה

    השבמחק
  3. יש סיבות רבות של כל מיני בעלי אינטרסים זרים שעושים הכל כדי לגרום לאנשים להגעל מנאטו ...
    ואמנה כאן רק כמה שיכולים להיות בעלי אינטרסים כלכליים:
    החל מתעשיית הויטמינים (K2) , יצרני נאטוקינאז .... (עוד מרכיב שמסנתטים מהנאטו...), PQQ שנמכר בכמויות עצומות בחדרי הכושר בארה"ב ... ועוד ...
    והרי ידוע לכל גם שבכל מקום באינטרנט יש כאלה שמפרסמים כאילו בשם עצמם אך מפרסמים תמורת שכר נאות - דברים באופן שכזה למען קידום מוצריהם... ואכילת נאטו על ידי ההמונים יכולה לגזול מהם עשיית כסף. אז יציאה וגרימת גועל נפש מהנאטו היא חלק מהנשק הפרסומי האנטי... כך שיקנו מוצרים מסונתזים ולא את המוצר עצמו השלם שיש בו גם איזון בין מרכיבים שונים....
    יש הרבה מאוד סרטונים שבהם מראים תינוקות אוכלים נאטו בתאווה רבה כשאין את שטיפת המוח הנוראית האנטי...
    מאוד הושפעתי מהסרטונים התוקפים את הנאטו, וכשהזמנתי לראשונה בישראל - היה לי ממש קשה לפתוח את הקופסה הראשונה, עד שהתחלתי לאכול את זה... ואז הגיעה הפתעה אמיתית - טעים, גם הריח היה סביר בהחלט - ולעומת מה שציפיתי כתוצאה מהמתקפה שראיתי דרך היו טיוב - אפשר לומר שלא היה שום ריח דוחה.
    אז הכל בעיני המתבונן...
    אני נזכרת ברגל קרושה .... הרעידות האלה של התבשיל הזה שיש אנשים שמתים עליו... וזו דוגמה אחת למשהו שנראה נורא.. וכבדרך אגב, אין בו את האיכויות הבריאותיות שיש בנאטו....

    השבמחק
  4. אוי אתה מעולה! תמשיך לכתוב :)))

    השבמחק